Regler for brug af Sejlhallen i Farum Sejlklub
Hallen er beregnet til opbevaring af klubbens følgebåde og vedligeholdelse af klubmedlemmernes både. Endvidere opbevares master, Opti-sejl, andre sejl, redningsveste og nummerplader etc. på dertil indrettede steder. Alt materiel i hallen SKAL bære navn på ejeren, ellers........
1. Klubmedlemmernes både kan stå inde i hallen i begrænsede tidsrum (2-4 uger)- specielt om vinteren. Der søges om "opholdstilladelse" på halmand@farumsejlklub.dk. Man kan ikke forvente, at ens båd kan blive stående uden tilladelse. Både, som er i hallen, skal være letflyttelige dvs på hjul. Der kan være 2-4 ugers ventetid.
2. Skabene udlånes til klubbens medlemmer, der betaler aktivt seniorkontingent. Et skab per besætning, der har egen båd og selv sørger for ’hængelås’. Hver maj måned skal " skabsejerne" vise, at skabet benyttes. Dette gøres ved at signere en ophængt liste i hallen. Er den ikke signeret den 1 juli, videregives skabet automatisk og uden varsel til den næste i køen. Ventelisten kommer man på ved at maile en anmodning til halmand@farumsejlklub.dk. Halmanden kan til enhver tid få åbnet skabet, hvis der er mistanke om f eks lækkende kemikalier. Der kræves klubbrik for at have skab. For at indholdet ikke skal falde ud, bør lågen være lukket med minimum et bøjet søm - lukkede skabe er pænest.
3. Ved Vedligeholdelse af både skal arbejdsmiljøloven overholdes. Der vises hensyn så der ikke støves. Vådslib hvis muligt. Brug af vinkelsliber, rundsave, stiksave og lignende hurtigkørende maskiner er ikke tilladt inde i hallen, da de spreder støv over hele lokalet. Excentersliber og rystepudser må kun benyttes når de er forbundet med en støvsuger med HEPA filter. Efter endt arbejde, hvor der er fremkommet støv, skal der støvsuges umiddelbart derefter og inden hallen forlades. Slibestøv indeholder meget små partikler, som kan indåndes og ende i lungerne, med varige skader til følge. Kør derfor båden udenfor. Ved brug af organiske kemikalier skal porten åbnes, hvis ikke båden tages ud (krav hvis andre personer i hallen). Kemikalier, der lugter f eks. Polyester må ikke bruges i hallen, da lugten kan komme op i restauranten. Det tilrådes at bære maske med egnet filter og andet relevant beskyttelsesværn. Seniorafdelingen har egnede masker til brug ved arbejder på klubbådene. Støvsugerens poseudskift skal foregå udenfor hallen. Klubbens støvsuger har HEPA filter og står i skab 84. Når der arbejdes i hallen skal dørerne til restauranten og klublokalet være lukkede.
4. Sejlene, som ligger på hylderne, skal bære tydeligt medlemsnummer i de 3 barme eller på posen. Gør de ikke dette, kan halmanden inddrage dem uden varsel.
5. SKIMMEL opstår p gr a fugtighed. Derfor må sejl ikke lægges på hylder eller i skabe våde; de skal hænges til tørre og være tørre før tilsidelæggelse. Intet vådt f eks tøj må lægges i skabe.
6. Master og bomme, som er i hallens område, skal vise tydeligt: bådtype og bådnavn og ejer.
7. Rygning er ikke tilladt.
8. Ophold i hallen er helt på eget ansvar.
9. Oprydning-efter-dig er et fy-ord. Da din mor (forhåbentligt ☺) ikke kommer her, så efterlad sted og sager, som du og alle dine "legekammerater" kunne ønske sig at genfinde stedet og sagerne.
10. Som medlem af FAS er man forpligtet til at overholde og acceptere ovenstående.
Godkendt af KU og Halmanden Oktober 2023